Granada en omgeving - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sander & Wendy - WaarBenJij.nu Granada en omgeving - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sander & Wendy - WaarBenJij.nu

Granada en omgeving

Door: Sander en Wendy

Blijf op de hoogte en volg Sander & Wendy

04 Mei 2012 | Nicaragua, Granada

Granada, Nicaragua. Vergeleken met Guatemala en Honduras zijn de verschillen goed te zien. Vooral bij aankomst in Managua viel al gelijk op dat de welvaart hier meer is dan de andere landen. Zo zie je dat aan de auto's die er rondrijden, de soorten winkels en de reclame borden. Zo ook in Granada waar de stoepen vaak een stuk meer begaanbaar zijn.
Het grootste gat in de weg (midden in het voetpad bij een kruising) wat wij gezien hebben was een meter in doorsnede en meer dan anderhalve meter diep. Ik zou er bijna in verdwijnen ;)! Ps. Dit was trouwens niet in Granada, maar in Masaya.

Granada is een zeer gezellige stad, kleinschalig waardoor alles in het centrum perfect loopbaar is. Afgezien van de warme zon die staat te branden natuurlijk. Ja, het is hier erg warm. Temperaturen van rond de 35-40 is normaal, om nog maar te zwijgen hoe weinig het soms afgekoeld in de avond (lang leve airco). De avonden zijn erg gezellig in de straat waar zich de meeste bars en restaurants bevinden die hun terras allemaal op staat hebben (straat is afgesloten voor auto's).

Natuurlijk hebben we ook hier uitgebreid de omgeving verkend. Zo zijn we in een dorpje in de buurt op bezoek geweest bij een werkplaats waar ze allerlei producten van keramiek maken. Erg interessant om te zien hoe dit met met de hand nog allemaal gedaan wordt. Deze business is erg lucratief geworden aangezien er steeds meer toeristen in de regio komen. De leefomstandigheden van de lokale indiaanse bevolking is hierdoor flink verbeterd.

Ook hier in Nicaragua zijn vele vulkanen te vinden. Vanuit Granada heeft men goed zicht op een vulkaan 'de Masaya'. Het doet een beetje aan Antigua denken, alleen dan is de stad groter en de vulkaan wat minder spectaculair qua uitzicht. Aan de voet van een andere vulkaan  'de Mombacho' hebben we een canopy tour gedaan. In een klimharnas en gewapend met een helm en handschoenen hebben we de wereld eens vanuit de apen bekeken door tussen de bomen rond te zwieren en te zwaaien (zie foto van deze apenstreken ;)).

Granada ligt aan een gigantisch groot meer 'Lago Nicaragua'. In dit meer, voor de kust van de stad liggen vele kleine eilandjes die je per boot kan bekijken. De vele eilandjes 365 (als ik het goed heb onthouden) zijn veelal bebouwd door de rijke inwoners van het land die hier een zomerhuis op hebben laten bouwen. Gelukkig zijn er nog redelijk wat eilanden over die of te klein zijn, of om andere reden slecht bebouwbaar zijn nog onaangetast. Deze tocht langs de eilanden op het meer, in combinatie met een prachtige zonsondergang was zeker de moeite waard.

Dat ook dit land niet is ingesteld op grote mensen (en zo groot ben ik geeneens) bleek maar weer toen de we de chickenbus namen naar Masaya (De stad). Niet alleen kon ik net aan niet staan in deze bus, ook zat ik met m'n knieën in m'n nek om het maar zo te zeggen. Ik heb wel eens een paar 'langere' mensen over de luchtvaartmaatschappij Wizz air horen klagen, maar ik gok dat deze personen in deze bus geeneens zouden kunnen zitten ;).
De stad Masaya heeft twee grote markten, een lokale markt en een 'toeristenmarkt'. Hoewel die laatste natuurlijk leuk is om souvenirs te kopen waren wij vooral meer geïnteresseerd in de lokale markt. Het busstation was dan gelukkig ook recht naast deze markt op een stoffige zanderige plek.
De markt had werkelijk alles en hoewel het buiten begon met kraampjes, zo ging het binnen verder. Eindeloze smalle gangetjes met vele honderden (misschien wel duizenden) kraampjes en standjes. Om eerlijk te zeggen zijn we ook compleet verdwaald hier want de smalle gangen met vele kruispunten volgen elkaar eindeloos op en door de geringe hoogte (wederom moest ik hier vaak bukken voor kabels, touwen, parasols, goederen etc. etc.) kon je ook niet makkelijk zien of de gang naar buiten leidde, laat staan de uitgang. Het heeft dus ook een behoorlijk tijdje geduurd voordat we de uitgang hadden gevonden.

Na deze markt zijn de doorgelopen naar de toeristische markt. In tegenstelling tot de andere markt was deze erg klein en erg rustig. Opvallend was ook dat de artikelen hetzelfde waren als de toeristische afdeling op de lokale markt, alleen hier waren de prijzen minstens dubbel.

Wij zijn nog eventje in Granada, onze volgende bestemming zal gaan worden: Leon!

• 05 Mei 2012 - 06:17

Rob En Linda:

wow weer zo'n geweldig verslag. jullie zien er aapachtig uit aan die liaan. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. We volgen jullie op de voet en kijken uit naar jullie volgende verslag. Nog veel plezier.

• 05 Mei 2012 - 08:24

Arianne En Martin V.:

Wat een leuk reisverslag van de
    avontuurlijke reis.
    Alleen die uitgang van die markt niet kunnen vinden lijkt een beetje op een nare droom.
    Op naar het volgende avontuur.
    We horen graag van jullie.

• 05 Mei 2012 - 10:05

Bas:

Als dit nog kleiner was dan wizzair dan sla ik die bus maar even over ;)

• 05 Mei 2012 - 12:27

Cok Weeda:

Ik had jullie wel willen zien slingeren als apen. Het weer is hier ongeveer 20 graden kouder.
    Leuke foto trouwens.
    Groetjes oma.

• 05 Mei 2012 - 19:23

Leanne:

Geweldige foto! Jullie genieten heerlijk zo te lezen!