In de wolken - Reisverslag uit Santa Elena, Costa Rica van Sander & Wendy - WaarBenJij.nu In de wolken - Reisverslag uit Santa Elena, Costa Rica van Sander & Wendy - WaarBenJij.nu

In de wolken

Door: Sander en Wendy

Blijf op de hoogte en volg Sander & Wendy

19 Mei 2012 | Costa Rica, Santa Elena

Santa Elena, een dorp naast het nationaal park Monteverde.
Aangezien we de afgelopen dagen genoeg stil hebben gezeten in de bus zijn we er hier op uit gegaan. Na een vroege shuttlebus de berg op naar het nationale park kwamen we letterlijk in de wolken. Niet geheel vreemd aangezien het ook een 'cloudforest' is. Er liepen verschillende looproutes door het park en gelukkig hadden ze niet erg veel hoogteverschillen (die hebben we wel genoeg gehad na de beklimming van meerdere vulkanen). Het park zelf was prachtig, begon het s'ochtends vroeg in de mist waardoor het net leek alsof het regende door de druppels die van de bladeren vielen, kwam later de zon voorzichtig door en zag je het groen nog groener worden. Het mos en de orchideeën die zich overal genesteld hadden en de vogels die de mooiste geluiden maakten. Het enige nadeel aan dit mooie park was dat het wat vertoerist is. De looproutes waren volledig aangelegd met op sommige stuken compleet beton gestorte paden. Afgezien van de paden was het gelukkig nog 'puur' en indrukwekkend.

Na deze wandeling vanaf grondniveau vonden we het tijd om het van een hoger niveau te bekijken. Door middel van hangbruggen tussen de boomtoppen hebben we nog een looproute gedaan. Van korte bruggetjes tot aan hangbruggen met een lengte van meer dan 150 meter gaf het een bijzonder beeld. Dit keer kon je de grond vanaf de bruggen niet zien door de dichte begroeiing en zagen we vogels (o.a. mooie kolibries) en de bijzondere soorten bomen van bovenaf.

Het dorp Santa Elena heeft een klein gezellig 'centrum' waar lekkere restaurantjes zitten (naast de vele souvenierwinkels). Het is apart om te zien dat ook dit dorp vaak in de wolken zit en de temperatuur flink kan dalen hier. Zo zijn we blij met de dekens die we hier hebben voor de nachten.

Hadden we vorig jaar het complete en bijzondere proces van de cashewnoot gezien, was het nu tijd voor de koffie en cacaoboon. Hoewel we geen koffiedrinkers zijn was het interessant om te zien hoe dit deze koffieboon ontstaat en het proces tot de verschillende koffiesoorten. Omdat er op de koffieplantage ook cacao werd verbouwd hebben we dit proces ook kunnen zien. Het is ook niet alleen bij zien gebleven, ook het proeven is uitgebreid aan bod gekomen. Gelukkig zijn we allebei wel fan van chocola. Alsof dat alles niet genoeg was hebben we ook nog ons eigen 'energiedrankje'' gemaakt door suikerriet te persen en zo een glaasje vers puur suikerrietsap te creëren.
Als afsluiter van deze informatieve dag hebben we een heerlijk kopje koffie... O nee, chocolademelk gedronken.

Tijd vliegt als je het naar je zin hebt... Morgen gaat de rit terug richting San José. Daar verblijven we nog een paar dagen voordat we woensdag weer terug richting Nederland vliegen. Al kunnen we niet veel van genieten, vier dagen later vertrekt ons volgende vliegtuig naar Roemenië!

Ps. Om een lang verhaal kort te maken: Van San José naar Santa Elena is inderdaad weer richting noordwesten. We hadden via Liberia en nog een aantal tussenstops hier ook kunnen komen, maar qua tijd duurde dit vele malen langer en qua gemak was via San José ook meer comfortabeler.

• 20 Mei 2012 - 17:12

Cok Weeda:

Zijn jullie nu koffiedrinkers geworden, of toch maar niet?
    Jammer voor jullie dat het er bijna opzit.
    Maar nu nog een week in Roemenie.
    Jullie zijn echte wereldreizigers.
    Groetjes oma.
    P.S. bedankt voor de felicitatie per e-mail.