Sydney en 'the outback' - Reisverslag uit Yulara, Australië van Sander & Wendy - WaarBenJij.nu Sydney en 'the outback' - Reisverslag uit Yulara, Australië van Sander & Wendy - WaarBenJij.nu

Sydney en 'the outback'

Blijf op de hoogte en volg Sander & Wendy

04 Juni 2014 | Australië, Yulara

Vrijdag zijn we na aankomst op het vliegveld van Sydney met de trein naar de stad gegaan. Daar hebben we eerst onze bagage bij ons hotel gedropt en na te hebben geluncht in Hyde park (vlak bij ons hotel) zijn we de stad ingegaan, waar we hebben gewinkeld en naar straatmuzikanten geluisterd. 's Avonds hebben we de 'light walk' gelopen, het was namelijk VIVID. Dit is en lichtfestival dat jaarlijks in Sydney wordt gehouden, waarbij de stad mooi wordt verlicht door middel van led-verlichting, lasers, projectors en er overal lichtkunstwerken worden geshowd.

Zaterdag zijn we door de botanische tuinen gelopen naar een mooi uitzichtpunt over het Operahouse en de Harbour Bridge. Van daar zijn we verder gelopen naar het Operahouse zelf en zijn we ook de brug over gelopen. 's Middags hebben we de ferrie naar Manly genomen (een voorstad van Sydney), waar we terecht kwamen in een waar 'food&wine' festival met overal tentjes en muziek aan het strand. De terugweg op de ferrie bood prachtige uitzichten op de skyline van de stad. Toen het weer donker werd zijn we naar een fontein en lichtshow gaan kijken in de haven, ook prachtig!

Zondag was vroeg op staan, want we vlogen naar Alice Springs in de outback van Australië. Vanuit het vliegtuig was ook alleen maar verlaten gebied te zien. Na het ophalen van onze 4x4 kregen we na 20 minuten helaas al een klapband! En we waren nog niet eens op onverharde weg. Gelukkig maar, nu konden ze nog gemakkelijk met een nieuwe reserveband komen. Na het verwisselen van de band zijn we naar King Canyon gereden over de onverharde mereenieloop, daar hebben we ten slotte de 4x4 voor!

Maandag hebben we de King Canyon rimwalk gelopen. Deze walk bracht ons tot aan de randen van de Canyon met mooie uitzochten. Beneden in de canyon lag een ware oase van planten bomen en water (met het daarbij behorende leven). Daarna zijn naar Yulara gereden. De berg, Uluru (Ayers Rock) zagen we al vanaf zo'n 150 km afstand, echt machtig. Na aankomst zijn we naar een Aboriginal dans en muziek voorstelling gegaan. Aan het eind van de dag hebben we vanaf een uitzichtpunt de zon onder zien gaan, wat een extra rood effect geeft op de al rode omgeving hier.

Dinsdag zijn we naar Uluru gereden en hebben rondom deze machtige rots gelopen (10 km, zo groot is 'ie dus!). Van de verte lijkt de rots misschien vlak, maar er zitten allemaal holtes, inhammen en grotten in. Na deze wandeling hebben we in het visitor centrum meer geleerd over de Aboriginals, hun cultuur en allerlei verhalen rondom Uluru. 's Avonds hebben we echt op z'n Australisch zelf gebarbecued, kangaroo filet en krokodil spiesje. Vooral de kangaroo was erg lekker!

Woensdag hebben we door Kata Tjuta (de Olga's) gelopen. Kata Tjuta is een grote verzameling grote, rode rotsen die vlakbij (zo'n 50 km) Uluru liggen. Hoewel de rotssoort misschien vergelijkbaar is met Uluru, zijn de formaties en ook de directe omgeving toch helemaal anders. De rotsen zijn voornamelijk afgerond en er zijn meer stukken groen in de inhammen.

• 04 Juni 2014 - 20:40

Rob En Linda:

Hi vakantie gangers,

Fijn weer van jullie te horen en vooral te zien.
    Leuk hoor die mee zwemmende dolfijnen en Orka's.
    Wat een bof dat er net een festival in Sydney was. Moet een fantastisch gezicht zijn die verlichte gebouwen en het Operahouse.
    Gelukkig dat de klapband verder geen gevolgen had.
    De Uluru is op de foto's al indrukwekkend laat staan in het echt.
    Nog veel plezier

groetjes