Fiordland, Queenstown, Wanaka en de Westkust - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Sander & Wendy - WaarBenJij.nu Fiordland, Queenstown, Wanaka en de Westkust - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Sander & Wendy - WaarBenJij.nu

Fiordland, Queenstown, Wanaka en de Westkust

Blijf op de hoogte en volg Sander & Wendy

13 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Marahau

Dinsdag (6 mei) zijn we verder gereden langs de Southern scenic route, na ons pannenkoekenontbijt met een stralende zon. Het eerste deel van de route was niet zo bijzonder, voornamelijk vlak en landbouw. Het tweede deel was daarentegen wel heel bijzonder langs de kust, met kliffen en verborgen stranden. Wetlands (moerassen) hadden ze ook, waarin we nog een wandeling hebben gemaakt en hoe toepasselijk ging het regenen... In de middag zijn we bij Te Anau aangekomen en hebben daar het Wildlife reserve bezocht, waar allemaal bijzondere vogels werden verzorgd.

Woensdag zijn we avontuurlijk begonnen met een privé boottochtje. Hoewel privé, we waren gewoon de enige en bootje was eigenlijk een 'jetboat'. Al ronddraaiend en hard door de bochten van de rivier en af en toe rustig dobberend kregen we uitleg over de natuur. We zagen mooie vogels, bossen en hoge bergen met de topjes in een dun laagje verse sneeuw (gelukkig is het hier beneden een stuk warmer ;)). Daarna zijn we richting Milford Sound gereden en hebben we wandelingen door het bos gemaakt. Nu staan we op een prachtige camping midden in de natuur.

Donderdag zijn we na een koude nacht wakker geworden met de zon (wat hier noemenswaardig is gezien de grote hoeveelheid regen die hier jaarlijks valt). Mooie cruise gemaakt door het fjord heen (Milford Sound), waar ook de dolfijnen vlak bij de boot zwommen en vooral indrukwekkende hoge bergen die oprijzen direct uit het water. Na een paar wandelingen in de regio zijn we teruggereden richting Te Anau. Vanaf hier hebben we de Southern scenic route vervolgd naar Queenstown, langs mooie meren, en de schaapjes die maar grazen...

Vrijdag hebben we Queenstown verkent (meer een dorp;)) en was het weerbericht zonnig voorspeld, dus hebben we besloten te gaan raften deze middag. Voordat we opgehaald werden hebben we eerst een hamburger gegeten bij de beste hamburgertent van Nieuw Zeeland (volgens zeggen en dat kunnen wij nu beamen). Allen de rit al naar het raften toe, door Skippers Canyon was al de moeite waard. Dat is een onverharde smalle weg met steile afgronden maar gelukkig hoefde we niet zelf te rijden. Het raften zelf was super! Helaas was er nog wel iemand uit onze boot gevallen, gelukkig niet 1 van ons. We kunnen wel blijven zeggen hoe mooi dit land is, maar het is echt zo, en zo afwisselend ook.

Zaterdag zijn we eerst de camping afgereden en hebben ons toen ingecheckt voor onze bungeejump! Twintig minuutjes rijden lijkt dan ineens heel lang :p. Bij aankomst eerst wegen, je gewicht (inclusief kleding) kreeg je prominent op je hand geschreven. En toen, de oude brug op. Vanaf deze brug is het bungeejumpen ooit echt begonnen. Een smalle brug brug boven een diepe kloof met een snel stromende rivier erin. Harnas aan, enkels bij elkaar geklemd, schuifel, schuifel naar het randje en... spring! Wauw, dat was echt heel gaaf, onbeschrijfelijk, het moment dat je van het randje afspringt. Het duurt maar heel kort, maar lijkt op dat moment een eeuwigheid. En gelukkig hebben we de video's nog! 'S middags waren we nog vol van de adrenaline en besloten we de berg bij Queenstown te beklimmen in plaats van met de gondel omhoog te gaan. Het was stralend weer met mooi uitzicht op de omringende bergen, Queenstown en het meer. Naar beneden zijn we toch maar met de gondel gegaan, de klim viel tegen ;). Halverwege de middag zijn we door de bergen naar Wanaka gereden waar we twee nachten hebben overnacht.

Zondag, onze eerste huwelijksjaar viering! Vandaag lekker rustig opgestaan en daarna naar Mt. Aspiring NP gereden over zo'n 30 km onverharde weg door de bergen, letterlijk schaapjes en door fords (een ford is een plek waar een waterstroom de weg kruist door over het wegdek te stromen). Daarna hebben we de Rob Roy Glacier walk gelopen met mooi uitzicht op de Rob Roy gletsjer, want het was die dag nog steeds super zonnig weer. 's Avonds zijn we lekker uit eten geweest in Wanaka, wat op loopafstand was van de camping.

Maandag zijn we verder gereden over de Haastpass naar de Franz Josef gletsjer. Onderweg helaas wel veel laag hangende bewolking en af en toe regen, dus heel veel van de bergen hebben we helaas niet gezien, wel een aantal mooie watervallen tijdens wandelingen. De 'Pass' was overigens niet eens zo hoog, wel een erg bochtige weg. 's Middags zijn we naar de Frans Jozef gletsjer gelopen, waar we helaas niet heel dichtbij konden komen vanwege lawinegevaar, behalve met een helikoptervlucht, die ook continue af en aan vlogen.

Dinsdag zijn we verder langs de kust naar het noorden en landinwaarts naar Abel Tasman NP gereden. Vandaag vooral heel veel gereden, het was een lange rit. Wel hebben we onderweg de Pancake rocks bezocht, heel veel dunne laagjes steen op elkaar gestapeld, als een stapel pannenkoeken ;). Nu logeren we in een piepklein dorpje, Marahau aan de rand van het Abel Tasman NP.

Ps. We hebben niet zo vaak meer (modern, oftewel een beetje snel) internet en kunnen niet zo veel foto's meer plaatsen op deze website, helaas zit er een limiet op. We selecteren de mooiste en voor extra foto's check Sander z'n Facebook.

• 13 Mei 2014 - 18:18

Rob:

Hoi

nogmaals de felicitaties met jullie trouwdag. Voordat je het weet zijn het er 10.
    We zaten met spanning te wachten op jullie update. Geweldig wat een spannende avonturen. Als Linda en ik ooit nog eens die kant opgaan slaan we bungee jumpen over. Ik heb trouwens wel 'de weddenschap' gewonnen. De meeste dachten na Sanders facebook update dat Wendy niet geprongen had. Dus wel :) . Goed hoor.
    Nog veel plezier en tot de volgende keer.

groetes
    Rob en natuurlijk ook van Linda

• 14 Mei 2014 - 22:27

Oma Lina:

hallo wendy en sander, ik vindt jullie reisverslagen erg leuk en mooi
    groetjes oma.